
Bliżej wyleczenia cukrzycy typu 2.
4 kwietnia 2014, 06:03Odnaleziono zaginiony element na drodze ku poznaniu mechanizmu powstawania cukrzycy typu 2. Okazał się nim hormon kisspeptyna 1 (K1), o którym wiemy, że reguluje dojrzewanie i płodność. Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa stwierdzili, iż spowalnia on też produkcję insuliny, co napędza rozwój cukrzycy typu 2.

Zaskakujące wyniki zderzeń z udziałem wirującego protonu
9 stycznia 2018, 09:32Neutrony, powstające, gdy obracający się proton uderza w inny proton mają tendencję do lekkiego skręcania w prawo. Jednak gdy obracający się proton uderza w znacznie większy od siebie atom złota, powstające w wyniku zderzenia neutrony poruszają się wyraźnie w lewo. To było całkowicie zaskakujące. Uzyskane przez nas wyniki oznaczają, że mechanizm powstawania cząstek wzdłuż trasy poruszającego się wirującego protonu może być różny dla zderzeń proton-proton i proton-jądro atomu, mówi fizyk Alexander Bazilevsky.

Rekiny niemal wyginęły na 20% raf. Ludzie zabijają dziesiątki milionów tych zwierząt
31 lipca 2020, 08:20To nie oznacza, że na tych rafach nigdy nie pojawiają się rekiny. To oznacza, że na nich „funkcjonalnie wyginęły”, nie odgrywają na nich normalnej roli, jaką mają do spełnienia w ekosystemie, mówi profesor Colin Simpfendorfer z australijskiego Uniwersytetu im. Jamesa Cooka

Czy nasze dane medyczne są chronione, czyli e-recepta a prywatność!
3 kwietnia 2023, 19:08E-recepta zdobyła popularność w Polsce jako szybki, wygodny i ekologiczny sposób na przepisywanie leków. Chociaż korzyści płynące z jej stosowania są oczywiste, warto zastanowić się nad tym, jak wpływa na ochronę prywatności pacjentów. Czy możemy być pewni, że nasze dane są bezpieczne?
Mimowie dyscyplinują kierowców w korkach
11 października 2011, 12:30Na początku października na ulice dzielnicy Sucre w stolicy Wenezueli Caracas wyszło 120 mimów, którzy mają pomóc w zapobieganiu łamaniu przepisów przez kierowców i pieszych poruszających się po zakorkowanym mieście. Trzeba przyznać, że mają pełne ręce roboty, a ludzie reagują na nich i na ich nieme upomnienia o wiele lepiej niż na apele policjantów.

Słonie urodzone przez zestresowane matki starzeją szybciej i mają mniej dzieci
14 września 2015, 12:12Słonie, które urodziły się w stresujących sytuacjach, mają mniej potomstwa i szybciej się starzeją.

Poronienia nawykowe mogą być powodowane niską jakością spermy
7 stycznia 2019, 12:52Poronienia nawykowe mogą być spowodowane złą jakością spermy, a nie wyłącznie problemami zdrowotnymi kobiety. Takie wnioski płyną z wstępnych badań przeprowadzonych na Imperial College London.

Polacy badali Kokon Łabędzia – najpotężniejszy akcelerator galaktyki
16 marca 2021, 04:54W samym sercu Łabędzia, jednego z najpiękniejszych gwiazdozbiorów letniego nieba, bije źródło cząstek promieniowania kosmicznego o dużych energiach: Kokon Łabędzia. Międzynarodowa grupa naukowców z obserwatorium HAWC zdobyła dowody wskazujące, że ta rozległa struktura astronomiczna jest najpotężniejszym z dotychczas poznanych naturalnych akceleratorów cząstek naszej galaktyki.

Wykształcenie nie chroni przed dezinformacją. Starsi lepiej sobie z nią radzą niż młodsi
11 lutego 2025, 10:32Badacze z Instytutu Rozwoju Człowieka im. Maxa Plancka przeprowadzili metaanalizę, której celem było określenie, jakie osoby są najbardziej podatne na nieprawdziwe informacje i dlaczego. Naukowcy wzięli pod uwagę między innymi takie czynniki jak wiek, wykształcenie, poglądy polityczne czy zdolność do analitycznego myślenia. Z ich analizy wynika, że osoby lepiej wykształcone równie łatwo jak mniej wykształcone ulegają fake newsom, a osoby starsze lepiej niż młodsze odróżniają informacje nieprawdziwe od prawdziwych.

Bierzemy kawałek cienkiej sklejki...
26 lutego 2008, 01:01Amerykański projektant Joe Harmon opracował – jak twierdzą źródła – pierwszy na świecie drewniany samochód klasy supercar. Dwuosobowa maszyna, nazwana Splinter (ang. drzazga), jest budowana w ramach projektu studenckiego na Uniwersytecie Stanowym Karoliny Północnej. Jej twórcy mają zamiar wykorzystać drewniane kompozyty wszędzie tam, gdzie będzie to tylko możliwe, m.in. w karoserii, podwoziu, zawieszeniu czy kołach.